Při objednávce nad 1000 Kč dárek. Doručení do vánoc garantujeme u objednávek do Čt 19.12. do 13.30 hodin.

Pět moudrých

zaslal nám Zdeněk Chvojka

Aktualizace: zde je článek namluven na Youtube (díky Martinu Vostalovi).

Pět moudrých putovalo krajem a po nějakém čase, kdy spolu hluboce rozmlouvali zjistili, že se ztratili v hlubokém lese.
A společně se začali radit jakou cestou se dát.
První rozhodně řekl: „Já půjdu doleva, tak jak mi to říká moje intuice a chceme-li společně vyjít z lesa půjdete se mnou.“
Druhý moudrý však namítl: „Já bych šel naopak doprava, cesta vypadá schůdnější a s větší pravděpodobností z lesa vyjdeme tudy.“
Třetí zakýval hlavou a pronesl: „ Já bych se vrátil nazpět,cesta je vyšlapaná a nemůžeme zabloudit.“
Čtvrtý z moudrých, silný a udatný řekl:„ Měli bychom rozhodně pokračovat dál přímo, les zajisté končí tam vpředu a něco nového zažijeme.“
Pátý však všechny zarazil a pravil:„Bratři, postůjte a neukvapujte se ve svých cestách. Vylezu tady na ten nejvyšší strom a rozhlédnu se z výšky, abych viděl, kudy vede nejkratší a nejschůdnější cesta z lesa. Počkejte zde na mne!“
Zatímco začal pátý moudrý lézt na strom, ostatní čtyři se rozešli po lese každý svým směrem, pro který se rozhodl. To už se však neměl možnost dozvědět. Zatímco vylezl do koruny vysokého stromu a rozhlížel se, uviděl směr, kterým se dát ven z lesa. Nyní dokonce mohl vidět i to, v jakém pořadí by se dostali ostatní čtyři moudří ven z lesa podle jejich rozhodnutí.Zavolal na ostatní, ale ti tam však už nebyli.
Stal se tento pátý moudrý skutečně nejmoudřejším ve svých úvahách? Měl skutečně nejlepší přehled o celé události a ostatní se zachovali tvrdohlavě a rozhodli se špatným způsobem?
Tak jako se pravda skládá z mnoha drobných různorodých částí, tak i skutečná moudrost je rozptýlena do mnoha částí. Z pohledu vyššího než je stom, se teď společně podívejme, jak dopadli ostatní moudří a jestli se dostali z lesa. Jednali všichni nakonec s moudrostí?
Ten, který se jako první vydal intuitivně doleva, spadl do neprostupné houštiny a poranil se. Hladověl i bojoval o život a potýkal se s divou zvěří. Díky této zkušenosti se naučil přežít v lese, stal se postupně součástí tohoto hlubokého lesa a přejal jeho moudrost, tu pak mohl předávat ostatním.
Druhý moudrý, který se vydal vpravo schůdnější cestou narazil na bandity a ti ho okradli a věznili. Po určité době, kdy trpěl v zajetí, dostal příležitost a mohl s některými z nich mluvit a probudil v nich lidskost a soucit. Postupně a po troškách jim předával svou moudrost a oni zanechali loupení a zmoudřeli.
Ten, který se navrátil zpět, se naučil podrobně znát cestu a mohl tak předat tuto moudrost i ostatním, kteří se do té doby báli do hlubokého lesa ba jen vstoupit a riskovat tak svůj život.
Jak dopadl čtvrtý moudrý, který šel přímou cestou vpřed? Jeho cesta byla také plná nesnází, avšak neohroženě putoval dál hlubokým lesem. Navštívil místa, která ještě nikdo nenavštívil a neviděl a objevil další nové příležitosti pro ostatní lidi. Objevil neznámé uzdravující rostliny, ale ineznámou zvěř.
Z pátého moudrého, který vylezl na strom se díky této události, kdy se ztratili v lese, stal specialista na hledání krátkých a schůdných cest. Každý, kdo chtěl rychle řešit své problémy se na něho s důvěrou obracel. Přišel však o zkušenosti, jež by ho přivedly k rozvoji.
Jak vidno, všech pět moudrých díky svým jedinečným rozhodnutím splnilo svůj účel, aby naplnili a rozšířili svou moudrost. Ano, někdy je moudré vidět situace a věci, které se kolem nás dějí z nadhledu, ale je i stejně moudré být schopen a ochoten dovolit sobě i ostatním, aby šli svou vlastní cestou. Je mnoho moudrých a mnoho cest hodných úcty. Kudy vás vysílá vaše vnitřní moudrost? Cítíte-li se někdy ve svém životě ztraceni, připomeňte si tuto dávnou slovanskou moudrost a směle vykročte. Vězte, že i vaše vnitřní moudrost vás dovede k vyššímu duchovnímu rozvoji. Můžete na ní zažít mnohá příkoří a útrapy, ale zároveň i dobrodružství a povznášející štěstí.Žádná takováto cesta nikdy nekončí díky moudrosti našich Bohů. Cílem každého Slavjana není získání jedné životní moudrosti, ale získávání a prožívání dalších a dalších zkušeností, které nás postupně dovedou k moudrostí a jednotě s našimi předky a našimi Bohy.

Z.Ch.