Při objednávce nad 1000 Kč dárek. Doručení do vánoc garantujeme u objednávek do Čt 19.12. do 13.30 hodin.

Rudolf Steiner a Slovanství

aneb proč prodáváme na www.slovanskakultura.cz knihy německého duchovního mistra

Co dalo Rudolfu Steinerovi narození v slovanské zemi

Ocitujme z díla Sergeje O. Prokofjeva Záhada rodného domu Rudolfa Seinera:

„Rudolf Steiner, narozený na hranici mezi německými a slovanskými národy, které byly tehdy součástí Rakouska-Uherska, na hranici, která zároveň představovala duchovně-vědeckou hranici mezi kulturou ega a duchovního já současnosti a budoucnosti, byl již touto skutečností zakotven v budoucím úkolu anthroposofie: nalézt cestu od individuálního "já" k duchovnímu já, a tím k novému, vědomému vztahu k duchovnímu světu.

Pouze ve svobodném "já" člověka může vzplanout vnitřní oheň, který nás uschopňuje k duchovnímu vývoji zdola nahoru. Naproti tomu skrze duchovní já, vedené elementem světla, proudí duchovní zjevení shora dolů. Rudolf Steiner později hovořil o svém duchovním bádání a duchovních zjeveních jako o dvou zdrojích antroposofie.

Svým rakouským původem vděčil tedy za síly rozvoje já, zatímco světlo zrozené zjevení ducha k němu přicházelo z éterického prostředí jeho rodiště. Kraljevec leží na takzvaném ostrově Mur, poloostrově zužujícím se směrem na východ, obklopeném řekami Mur a Dráva, které se po splynutí vlévají do Dunaje.“

Povolán k Němcům mluvil o Slovanech v náznacích

Rudolf Steiner žil a své dílo směřoval především k německy mluvícím lidem. V té době totiž bylo Německo vedoucím světovým činitelem, po 300 let se tam nachází impuls zrychleného propracovávání určitého článku člověka, což umožňuje takové oblasti být na špici světového vývoje a ovlivňovat svět (více v tomto videu Dnešní místo vývojové štafety). Němci přinesli světu vědecké objevy, posun ve filozofii i kultuře. Zřejmě proto se Rudolf Steiner inkarnoval „do epicentra dění“, odkud plyne vliv do světa.

Jakožto vysoká bytost poslaná „ke ztraceným duším národa německého“ také Rudolf Steiner hovořil a slovanskou otázku řešil okrajově. Nestavěl se proti oficiálním názorům více než bylo nutné pro naplnění svého poslání. Tak můžeme nalézt třeba takovéto náznaky v jeho přednášce Tři proudy kulturního života: „Tehdy však přitáhlo právě do oněch krajin to, co bychom mohli nazvat jinou lidskou rasou, co bychom mohli nazvat zcela jiným druhem lidských bytostí, než bylo zmíněné obyvatelstvo. V pověstech a mýtech a snad i v dějinách vypravuje se to tak, že z asijských vysočin sestoupili jistí lidé, kteří ve velmi starých dobách přinesli na jih a jihozápad určitou kulturu. Duchovní věda musí vyzkoumat, co to bylo za lidi, kteří tehdy sestoupili k lidem, kteří řídící sílu života přijímali jedině ze svého nitra, ze svých vnuknutí. Na podkladě duchovně-vědeckého zkoumání shledáme, že tyto lidi, kteří vešli do tehdejší civilizace jako nový element obyvatelstva, vzájemně spojovaly dvě věci, jež druzí neměli. Druzí lidé měli atavistickou sílu jasnozření bez rozumu, bez inteligence; ti, kteří sestoupili, měli také ještě něco ze síly jasnozření, avšak současně přijali do své duše první vlohy k inteligenci, k rozumu. A tak přinesli do tehdejší civilizace rozumem prostoupené jasnovidectví. Byli to první Árijci, o nichž vypravuje historie.“

Rudolf Steiner pouze naznačil „ Duchovní věda musí vyzkoumat, co to bylo za lidi, kteří tehdy sestoupili…“ zřejmě nepovažoval za nutné prát se s tehdy „vědecky“ zavedenými „pravdami“ o Slovanech, kteří se zjevili v 6. století z bažin.

Kdo žil před tisíci lety na sever od Indie a Persie? Ten kdo tam žije i dnes… a jehož država (Tartárie) je „zapomenuta“.

Chystá cestu do budoucna, ke Slovanům

Co říkal Steiner přímo o Slovanech rozebírá Zdeněk Váňa v přednášce Rozbor skici Rudolfa Steinera určené pro výzdobu prvního Goetheana a nazvané „Slovanský člověk“:

  • „Pro člověka příští, 6. slovanské kultury (nastane za 1500 let), který vystoupí k éthernému zření, uchopí své pravé duchovní já a spojí se se svým andělem, to bude zároveň znamenat bezprostřední setkání s Kristem.“

  • „Aura očištěného astrálního těla je sice na jedné straně do jisté míry omezena fyzickým světem, na druhé straně se však plně otevírá směrem vzhůru, do duchovního světa. Představuje ho andělská postava, jejíž modrá barva je výrazem vůle, plně oddané duchovnímu světu, kterou má slovanský člověk jednou vyvíjet k produchovnění všeho hmotného.“

  • „Rudolf Steiner říká, že i dnešní Slovan, zejména východní, má zvláštní vztah ke svému andělu, jenž může být sice za života nevědomý, ale plně se projevuje po smrti. V 6. kultuře se tento vztah k vlastnímu andělu stane bezprostředně vědomým a člověk se bude cítit s ním spojen i v pozemském vědomí.“„V přednášce “Co činí anděl v našem astrálním těle” mluví Rudolf Steiner o tom, jak se již v naší době snaží andělské bytosti v lidských duších podněcovat tři vlastnosti, které nabudou svého plného významu až v 6. kultuře: bratrství, náboženskou svobodu a úsilí o poznání v duchovní vědě.

Slované tedy mají převzít od Němců (Anglosasů) štafetu v propracování dalšího článku člověka. Anglosasové propracovali tzv. Duši vědomou neboli Nepravé sebevědomí, identifikaci sebe sama se svými vnějšími aspekty (majetek, postavení v práci a společnosti apod.). Slované mají převzít štafetu a propracovat Duchovní Já neboli Pravé sebevědomí, kde již je identita člověka postavena na tom jaký je uvnitř, jaké má vlastnosti.

Slované mají k propracování Pravého sebevědomí lepší předpoklady:

V našem prostoru Česko – Polsko – Slovenském jsme poznamenaní Západem, ale současně máme v sobě slovanskou schopnost napojovat se na duchovno. Jeví se, že právě toto nás činí nejlépe schopni naplnit tento úkol.

Chystá cestu k vědomému uchopení duchovna

Dalším úkolem lidstva je vědomé spojení s duchovnem za použití toho, co si za poslední dobu vývoje vypracovalo a tím je rozum.

Zdeněk Váňa píše: „V určitém smyslu je ovšem možno se na tento slovanský věk připravovat již v přítomnosti. Přípravou na tuto budoucí duchovní kulturu je právě anthroposofie.“

Rudolf Steiner vypracoval jako první tzv. duchovní vědu neboli vědomé uchopení duchovna vědeckou metodou. Je to významné pro všechny lidi a pro Slovany zvlášť, protože opětovné spojení s duchovnem, ztracené za Kali Jugy, je náš úkol.

Můžeme na tom pracovat již nyní a vytvořit „Středozem“ – most mezi Západem a Východem, kteří jsou rozdílní a nerozumějí si:

Slované, na rozdíl od Západu, ještě plně neztratili sounáležitost mezi sebou i s duchovnem, avšak na rozdíl od Západu nemají tak propracovanou individualizaci (do nepravého sebevědomí) ani rozum. Použití antroposofie pomůže k vědomému obnovení spojení s duchovnem i vědomé sounáležitosti.

Knihy Rudolfa Steinera naleznete zde.